Vad hände...

Alltså.. minns när vi kallade denna håla jag bor i för friska gällivare.. det är nog fel namn på samhället just nu... utspårade gällivare hade nog varit bättre...

På ca 1 år så har det varit så mycke bedrövelse så man blir förvånad.. visst våld finns överallt, men när det händer så mycke på så liten tid så höjer man på båda ögonbrynen...

Läste just på nsd att det är en elev som blivit knivskuren på sjäparkskolan av en anna elev, båda i åldrarna 14-15 år.. men hallå!!!! Var gick det fel i uppfostran här då??? Hur kommer man ens på tanken att ta med sig kniv till skolan.. å sen desutom göra illa en annan människa??

Jag tror då fortfarande väldigt starkt på att mycke hänger på föräldrarna.. så många som "skiter" i sina barn.. bryr sig inte om vad dom gör.. så länge det inte skapar problem hemma så får dom göra vad dom vill på stan.. för visst är det skolans uppgift att fostra barnen man väljer att sätta till världen?? (läs ironiskt) Skolan med lärare som inte får säja halv sju åt ungarna för då är dom dumma, kränkande osv.. nix jag tycker vi kan gå tillbaka i tiden till när lärarna fick ge barnen en smäll över fingrarna med linjalen eller pekpinne.. det skulle fan sätta lite respekt i denna "hulliganer"

Sen så har vi den stackars flickan som blev överfallen på väg hem fårn hedskolan.. fruktansvärt tragiskt.. ska fan inte behöva vara med om sånt när man är barn.. fast befolkninge hade ju lösningen till allt.. det måste vara droger.. det är svaret på allt som går galet i vårat samhälle.. DROGER!!!! lr nja överdrev lite.. om vi frågar malmbergsborna.. (gnällisarna vid gropen) så är det nog LKAB´s fel.. så fint va vi har två syndabockar att skylla på .. då slipper vi ta ansvar.. för är det är ju inte samhällets fel lr uppfostrans fel att saker går som det gör.. utan det är drogen och lkab.. säkert lkab som fixar drogerna oxå.. =)

Nä om kommunen kanske skulle ta bort slöjan framför sina ögon coh vakan upp.. jag förstår varför ungdommar gör fanstyg ex välter leksakståg på torget.. dom har ju inget att göra.. å ingenstans att vara.. för är man inte sportintresserad i denna stad så är utbuden minimala.. när jag var ung så hade vi fridtidsgårdar.. där man kunde sitta, dom var öppna på helger oxå.. discon å andra roliga saker gjorde dom oxå.. sen så har man ju tillbringat ett antal fre- & lördagsdnätter på parkeringen nedanför blå forell.. visst vi var fulla.. men face facts.. ungdommar dricker.. bättre var det väl när alla var samlade på ett ställe.. man fick gå in på olika events fast man var full.. då hände inte lika mycke.. å polisen, änglarna föräldrar, mfl visste var man var.. och det fanns folk som hade uppsikt på allt. =)

Idag är allt splittat och mycke händer hemma bakom stängda dörrar.. därav tror jag det kommer mycke knark med i bilden.. fasiklen det är ju lättare att få tag i knark än i hembrännt i gällivare just nu.. å gällivare har ju varit känt för sitt hembrännande.. vi har ju stått på parkeringar och sålt skiten ur plastmuggar åt ungdommarna.. hi hi =)

Nä ta å vakan upp kära samhälle för det kommer bara bli värre ju mer som läggs ner och förbjuds.. man få ju inte ens köra skoter nå mer.. å kunna ta en kopp kaffe efter 18 går inte. så vidare man inte går till asas och betalar överpriser för en kopp svart tjära..


För under denna sommar har jag verkligen tappat förtroendet för gve kommun.. halva sommaren ingen fontän.. för det hamna ju diskmedel i den och då får parkavdelningen jobb.. ja.. det är väl därför dom har betalt.. för att jobba?? lr har jag fel.. vi kan inte ha nå öltält på stan för det kommer ju så mycke glas på backen.. köpen en hun då rasta den i gällivare.. tror mig nu kan vi snacka glas å jag rastar inte min hund på torget.. =)

Å om glasflaskor är dumt och plast är svårt  så varför inte köra på aluburkar??? då hade vi kunna ha stor samman slagning på söndagen och panta mera!!!!!!!

Fast nej det går ju inte för då kansek vi lever om å stör dom som bor i centrum.. dumhuven!!!! bor man i centrum får man ju räkna med lite livat.. vill amn ha lugn å ro så flyttar man ut i skogen.. så att gällivare kallas mer å mer för gnällivare förstår jag...


Å visst jag gnäller jag oxå.. men jag är född i gnällbältet så jag får!!!!!


So long suckers..

Catja » 2009-09-09 | 09:43:14
URL: http://nojjigmamma.blogg.se/

Å därmed basta! PUNKT SLUT. :)

Tigger » 2009-09-09 | 19:34:42
URL: http://snoflicka.blogg.se/

Så där ja! Man kan nästan tro att du varit lite upprörd... ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!